Ketika menunggu giliran masuk ke ruang Raudhah, Ustazah bercerita kepada kami mengenai tiang di dalam Masjid..saya ingat-ingat lupa mengenainya. Walaupun begitu, saya ada buat catatan sedikit dan baru-baru ini saya terjumpa artikel mengenainya..Subhanallah..
Secara ringkas terdapat lapan batang tiang yang mempunyai sejarah tersendiri di bahagian kiblat masjid. Asalnya di perbuat dari batang-batang tamar, kemudian di buat pembaharuan ditapak asal oleh sultan Abdul Majid Al-Uthmani.
Beginilah kedudukan tiang dalam bahagian depan Masjid Nabawi. Karpet hijau menandakan kawasan Raudhah (taman Syurga) diantara Rumah Nabi SAW dan Mimbar baginda. |
Tiang Pertama -tiang wangi [Ustuwaanah Hannanah (tunggak menangis) ]
di Tiang Wangi ini tempat Rasulullah selalu bersolat dan bermunajat. Para sahabat selalu menyapu minyak wangi sebagai tanda tempat solat Rasulullah.
[Juga dipanggil Mukhallaq Ustuwaanah. Ia adalah tiang yang paling diberkati iaitu tempat Nabi (saw) Salat. Di tempat ini terdapat sebatang pohon tamar. Sebelum mimbar dibina, Rasulullah (saw) menggunakan pohon tamar ini untuk bersandar semasa menyampaikan khutbah. Apabila mimbar dibuat, Nabi (saw) menggunakannya untuk khutbah. Ketika perubahan itu berlaku, terdengar didalam masjid bunyi menangis yang didengari dari pokok yang keseluruhan masjid bergema dan orang-orang di masjid mula menangis. Nabi (saw) kemudian berkata: “Pokok ini menangis kerana zikir Allah hampir dengannya, dan sekarang mimbar telah dibina dan ia telah terasa jauh dari zikir. Jika saya tidak meletakkan tangan saya di atasnya, ia akan menangis itu sehingga Hari Qiyamat. “. Kemudian pokok itu kering dan dikuburkan.]
Tiang Kedua - Tiang Saiditina Aishah [Ustuwaanah Aishah (r.a.)]
Dikenali juga sebagai Tiang al-Muhajirin kerana orang Muhajirin selalu berkumpul di sini.
[ Nabi (saw) bersolat di sini dan selepas itu bersolat di Ustuwaanah Hannanah. Ia juga dipanggil Qu’rah Ustuwaanah. Sebab Aishah (ra) melaporkan bahawa Rasulullah (saw) berkata: “Di masjid ini adalah satu tempat itu bahawa jika orang tahu hal sebenar mengenai keberkatannya, mereka akan berduyun-duyun ke arah itu dalam apa-apa cara untuk berdoa di sana. “
Tiang Ketiga - Tiang Taubat [Ustuwaanah Tawbah]
Di kenali sebagai tiang Abu Lubahah. Abu Lubahah mengikat dirinya sebagai hukuman kerana mengkhianati Rasulullah. Dia bersekongkol dengan Yahudi bani Quraizah. Akhirnya Allah menurunkan wahyu menerima taubatnya yang ikhlas itu.
[ Juga dikenali sebagai Ustuwaanah Abu Lubabah. Abu Lubabah (r.a.) adalah salah satu sahabat yang terkenal. Sebelum Islam, beliau mempunyai banyak urusan dengan orang-orang Yahudi Bani Qurayzah. Apabila mereka bertindak tidak setia semasa peperangan Khandaq dan telah ditawan oleh orang Islam, beliau memberitahu mereka (Bai Qurayzah) bahawa mereka akan dibunuh dengan membuat tanda dipotong leher dengan tangannya. Setelah itu, dia menjadi begitu dukacita di atas kebodohan dan keterlanjuran sehingga dia tidak bisa tenang.
Tiang Keempat- Tiang Katil [Ustuwaanah Sareer]
Disini terletaknya katil Rasulullah untuk berehat sewaktu beriktikaf. Katil ini diperbuat daripada pelepah tamar yang terletak berdekatan dengan tiang tersebut.
['Sareer’ bermakna tempat tidur. Dilaporkan bahawa Rasulullah (saw) menggunakannya untuk beri’tikaaf , dan digunakan untuk tidur di sini. Sebuah platform kayu digunakan untuk diletakkan di sini bagi Baginda tidur di atasnya.]
Tiang Kelima - Tiang Pengawal [Ustuwaanah Ali (r.a.) ]
Di kenali sebagai Tiang Ali bin Abi Talib. Hal ini keranan beliau selalu bersolat di situ bagi menjaga keselamatan Rasulullah sehingga turun ayat yangbermaksud:
"Allah melindungimu daripada gangguan manusia" surah al-Maidah ayat 67
[Juga dikenali sebagai Ustuwaanah Mah’ras atau Hars. ‘Hars’ bermakna menjaga atau melindungi. Ini digunakan untuk menjadi tempat di mana sebahagian daripada para Sahabat (ra) duduk berjaga dan memerhatikan atau bertindak sebagai gatekeepers. Ali (ra) menjadi salah seorang sahabat yang banyak berbuat demikian, maka ia juga sering dipanggil Ustuwaanah Ali (ra). Apabila Rasulullah (saw) memasuki masjid dari pintu bilik Aishah (ra), Baginga melalui tempat ini.]
Tiang Keenam - Tiang Perwakilan [Ustuwaanah Wufood ]
Rasulullah akan duduk di tiang ini menerima kedatangan perwakilan daripada mana-mana kaum.
[‘Wufood’ bermakna delegasi. Apabila deligasidari luar tiba untuk bertemu Nabi (saw) bagi pihak puak-puak mereka, mereka akan duduk di sini dan di sini Baginda gunakan untuk bertemu dengan mereka, berbicara dengan mereka dan mengajar mereka Islam.]
Tiang Ketujuh - Tiang Persegi Kubur [Ustuwaanah Jibraeel ]
Ia juga dinamakan sebagai Tiang Jibrail, iaitu tempat berdirinya Malaikat Jibrail ketika datang berjumpa Rasulullah.
[ Ini adalah tempat yang biasa di mana Jibraeel (as) gunakan untuk masuk melawat Nabi (saw). Hari ini ia tidak boleh dilihat lagi kerana ia terletak di dalam ruang Makam Rasulullah (saw) ]
Tiang Kelapan - Tiang tahujjud [Ustuwaanah Tahajjud]
Berada dalam pagar makam. Di tiang ini Rasulullah menunaikan solat sunat tahajud. Namun selepas itu, beliau melaksanakan solat sunat tahajud di dalam rumah kerana dikhuatiri ada sahabat yang menyangka beliau sedang menuanaikan solat wajib.
[ Dilaporkan bahawa ini adalah tempat di mana pada lewat malam permaidani telah dibentangkan untuk Nabi (saw) melaksanakan solat tahajjud, selepas semua orang telah meninggalkan masjid. ]
Sumber: Travelog Haji Muslimah dan chromosome.wordpress.com
No comments:
Post a Comment