hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Thursday, August 2, 2012

Ujian Allah (2): Sejauh mana keredhaan saya pula...?

Bismillah

Saya titipkan permulaan kata supaya saya dan anda sentiasa mengingati Allah..bukan semasa susah sahaja malah bukan semasa senang juga tetapi sepanjang masa..insyaallah.

Hari ni hari pertama menerima MC buat tahun 2012. Saya cuba mengelak dari menerima MC dari doktor pada tahun ini. saya ingin mengalahkan diri saya yang pada tahun lalu ada beberapa keping MC. Dan Alhamdulillah, saya tidak membeli MC setakat saya bekerja. Ia di beri atas nasihat doktor agar saya berehat dan merehatkan diri sebab saya SAKIT.

Hari kedua mengalami cirit birit sebaik pulang dari tanah tinggi ~ Cameron Highlands..
Saya macam tak ingat adakah saya pernah mengalami situasi seperti ini..sakit perut memulas mulas dan keluar najis (maaf) berair tanpa dapat di sekat..emm..


Asalnya sebelum  bertolak dari hotel di Gua Musang, Kelantan, kami semua telah pun menikmati sarapan pagi merangkap makan tengahari Jadi saya rasa tiada masalah untuk makan tengahari. Maka berpisah la kami mengikut haluan masing masing. Mimi sekeluarga menuju ke Bachok dan kami pulang ke Kuala Lumpur.

Kami singgah sebentar di Econsave Gua Musang untuk membeli minuman dan jajan untuk kudapan sepanjang perjalanan nanti. Jam 11 pagi kami mula bergerak lagi. Sehingga sampai di daerah Raub, kami mula berhenti bila perut terasa lapar dan singgah ke tandas barang seminit dua..Singgah di Medan Selera Raub tapi cuma ada dua kedai je. Satu Kedai belum buka dan satu ni yang kami ni dah ada orang yang sedia menunggu makanan dan minuman. Hampir 10 minit menunggu masih tiada yang ambil pesanan, saya dan si kecil kami Tasneem ke bilik air. Diikuti Wani beberapa minit kemudian..

Sekembali ke meja masih tiada pelayan yang sudi mengambil pesanan dan saya membuat keputusan bersama Wani untuk pergi je dari situ..taida rezeki perut di situ nampaknya..

Kami singgah sebentar di Masjid Tengku Abu Bakar , Raub menunaikan solat Zohor..dan juga merehatkan mata selama beberapa minit. Kesian Wani, dia je yang memandu tentu lebih penat dari saya yang menumpang duduk je di belakang..tapi kami sama sama terlelap membiarkan Tasneem bermain sendiri.




Jam 3.30 kami bergerak dari Masjid dan mula mencari arah tuju kembali ke Kuala Lumpur sambil meninjau tempat makan. Cari punya cari jumpa la medan selera Kampung Baru Bentong. Singgah je lah kan. Dalam fikiran ni nak makan masakan panas..Tetiba nafsu makan menjadi hangat bila tengok lauk pauk yang terhidang. Sebetulnya saya dah nak hilangkan rasa nafsu makan kepada makanan yang lauk pauk jenis terhidang ni. Sebab kebanyakkan mereka yang menjual ni tidak menutup lauk jadi kebarangkalian makanan itu adalah tercemar kepada udara sekeliling..


Entah mengapa saya ambil juga lauk pauk terhidang. Mungkin terlihat ikan pari masak asam pedas. Tapi alangkah hampa bila ia tidak dapat di terima oleh tekak dan perut saya..dan ia menjadi rezeki sang kucing yang berada di bawah meja. (Tidak baik mencerca makanan, jika tidak suka diamkan sahaja ~ Adab Nabi s.a.w makan).

Sampai di tol gombak, Wani tanya sama ada saya nak terus pulang ke rumah atau pun nak singgah ke rumahnya. Saya pun terfikir nak balik rehat tapi saya kesiankan Wani dan apasalahnya saya berehat di rumahnya. Esok pagi pagi baru la saya akan minta Wani hantar balik ke kampung baru sambil membeli barangan dapur.

Badan menjadi tidak sedap, duduk tak kena baring pun tak selesa..apa nak buat ni. Sampai ke malam badan rasa tak selesa. Wani beri makan ubat pil Habatus Sauda. Maka dengan kadar segera saya sendawa dan perut pun memulas mulas. Banyak angin dalam perut ni sakit kepala semua dah mari .aduii yaii.

Apa nak buat ni saya terlelap dan terjaga. Bau nasi yang kak in  masak pun boleh memualkan saya..ditambah lagi bau ikan bilis goreng..nak muntah, keluarkanlah...dah tak tahan ni..

Akhirnya saya terlelap sambil menahan kesejukkan dan kesakitan yang amat.

No comments:

Post a Comment