hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Wednesday, February 20, 2013

Masjid Quba

Masjid Quba

Masjid pertama di bna dalam islam dengan tangan rasulullah sendiri.
Dibina ketika nabi dan abu bakar  dalam perjalan masuk ke Madinah dan Org Quraisy berniat untuk menangkap nabi.
Namun Allah melindungi nabi dari niat jahat mereka.
Kedatangan nabi dan sahabat di nanti oleh penduduk Madinah dengan penuh pengharapan. Sehingga mereka memanjat pohon kurma dalam menantikan kehadiran mereka.

selama tiga hari tiga malam beliau bersama pendudk Madinah membangunkan masjid daripada pelepah-pelepah pokok kurma. dan ianya masjid pertama dalam islam. Di kenali juga dengan nama masjid Takwa kerana di bina berasaskan keimanan kepada Allah. Allah memberi kelebihan kepada masjid ini sebagaimana kata rasulullah ,

 " sesiapa berwuduk di rumahnya kemudian berkunjung ke Masjid Quba, lalu dia mengerjakan solat, maka dia akan mendapat pahala seperti pahala mengerjakan umrah."

Masjid al-Ghamamah
Masjid al-Musalla atau Masjid al-Ghamamah (Awan). Masjid ini terletak berhadapan dengan Pasar Tamar. Masjid ini dijadikan oleh rasulullah sebagai tempat mengerjakan solat Hari Raya.Itu adalah solat hari Raya pertama dalam islam, iaitu pada tahun kedua Hijrah (624 M). Dinamakan Al-ghamamah kerana di ceritakan bahawa setiapkali beliau solat, awan akan sentiasa menaungi beliau.

No comments:

Post a Comment