hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Saturday, May 18, 2013

Muzium Istana Negara


Dengan Nama Allah..

Sesiapa yang berulang melalui Jalan Istana tentu perasan dengan Istana Negara ni, so kena la slow sikit lalu situ..Teringin nak singgah lalu depan pintu masuk Istana Negara. Sesaje nak amik gamba depan Pengawal Istana yang muka seyes dan badan tegak je tu.

Namun hajat tu tak kesampaian la bila Istana Negara (Jalan Duta) dah siap. Maka singgahsana Ketua Negara (YDPA) automatic berpindah ke sana - bersama dengan Pengawal Berkuda tu..

Istana Negara lama pula di buka pada orang ramai. Tapi tu pun tak sempat nak g jalan. Susah la nak singgah, x de masa la nak g..akhirnya yang free tu pun di upgrade jadikan berbayar..masa ni la plak aku boleh g..huhuhu...

Tapi tak pe la, at least sampai gak kan..walaupun tak mahal la sangat untuk warganegara..tapi tetap kena bayar!

Pas tu kan, gamba tak leh amik..seingat aku dulu, kengkawan yang g masa free siap possing amik gamba dalam Balai Menghadap...
Ye la kena akur kan arahan..dan dengarnya antara tujuan untuk menjaga kecantikan dan mengekalkan tradisi...tak pe la satu hari nanti boleh kot masuk sana...

Nak datang melawat ke sini selain naik kenderaan sendiri, kena la naik pengangkutan awam macam teksi (soh depa tunggu sebab susah nanti nak balik) ataupun paling senang naik HoHo..Hop On Hop Off (bas persiaran dua tingkat)..

Bayar kat pintu masuk, pas tu menapak la sikit naik ke muka pintu Istana. Kat sini ada beberapa petugas di fahamkan dari Muzium Negara memakai pakaian Melayu (baju kurung atau berbaju Melayu) bewarna hitam.
Kena buka sepatu dan di letakkan di tempat yang di sediakan tu..jangan nak sepah2kan ek?!

Pas tu jalan la korang ikut suka nak jalan..tengok-tengok bilik dalam Istana ni..pas tu korang cerita la apa yang korang nak cerita, angan2 kan ke...

No comments:

Post a Comment