hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Tuesday, August 19, 2014

Macam mana nak pergi Putrajaya

Dengan Nama Allah

Putrajaya...

Napa plak saya boleh wat entri ni..emm.. dua tiga menjak ni ramai plak yang tanya secara lisan dan tulisan..so, ni la idea namanya..

Kiranya perjalanan ni dari Kuala Lumpur ok..tak kira la korang yang nak tanya pas ni dari negeri mana..korang kena amik point saya dari Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur ni plak kalau nak tau titik pertemuannya adalah di Pasar Seni @ Central Market. Memang la dia bukan ibu Kuala Lumpur tetapi di situ adalah pusat pengangkutan awam. Dari LRT Pasar Seni ni ada Stesen Bas Klang (Bus Stand Klang - orang2 lama biasa panggil ). Betul-betul bawah stesen LRT ni..alaaa yang dekat ngan sungai tu..

Bas Rapid KL dari sini korang kena amik no E1. Kekerapan yang agak kerap dalam 30 minit satu ( sila rujuk jadual @ tanya inspektor bas yg pakai baju oren) Tambang sehingga entri ini di tulis ialah RM 3.00..One stop center means dia cuma berenti kat Pasar Seni atau di Putrajaya je..Perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit ke sejam bergantung dalam pelbagai keadaan spt hujan, keadaan lalulintas, kerosakan bas juga!

Satu lagi bas yang ke Putrajaya ialah bas Sri Indah. Korang boleh cari bas ni kat depan Maidin yang berdepan dengan Ibu Pejabat Maybank tu (area Pudu Raya). Tambang lebih kurang RM 2.70 je.

Satu lagi cara paling glamer ialah naik ERL versi transit..yang ni korang boleh ke KL Sentral dari Pasar Seni mahupun mana-mana stesen LRT PUTRA. Keluar dari stesen LRT Putra di KL Sentral, jalan mengiring ke kanan sikit dan terus ke depan.

Beratur kat situ dan bgtau nak g Putrajaya sehala atau nak ulang alik. Tambang sehala cuma RM9.50 je. Kekerapan dalam 20 minit satu ( bergantung juga kepada masa puncak dan masa biasa). Nak masuk tu swipe je kat atas mesin tu..then turun ke bawah..

Kalau tren tak sampai lagi boleh tunggu je kat kerusi yang ada tu..nak sejuk gi masuk kat bilik berkaca..
Bila tren dah sampai, sila bersabar ye..sebab KL Sentral ni terminal terakhir jika tren ini dari KLIA. So, kena tunggu orang keluar..jangan berebut tau..

Andai tren sedia ada semasa korang turun, korang boleh tgk pintu tren tertutup. Berdiri dekat ngan pintu dan tekan butang kat pintu tu..tunggu pintu buka baru masuk ek! (Ramai yang tak tahu bab tekan menekan butang di pintu tren...) 
Tempat duduk yang selesa dan ada air-cond. Perjalanan lebih kurang 28 minit je ke Putrajaya.

Ok. Kiranya korang dah sampai Putrajaya..kat sini telah di namakan Putrajaya Sentral.Boleh teruskan perjalanan korang nak ke mana. JPM, JPN, Imigresen, MOF, Alamanda... Kat area bas ni ada di tampal nama tempat di tuju dan no bas. Tambang RM0.50 je.. Kat sini juga kalau da apa-apa event, pihak Putrajaya akan sediakan bas pengangkutan percuma ke Dataran Putrajaya atau tempat kejadian.

Yang naik ERL plak..sebelum korang keluar, masukkan kan kad dalam mesin tu, baru pintu tu buka..jalan ke depan dan terus ke kanan..kemudian ke kiri..kemudian turun bawah je..kat situ ada stesen bas seperti yang di nyatakan tadi...teksi pun ada kalau nak cepat..

so..ada apa yang boleh saya bantu? 


4 comments:

  1. Terima kasih.tercari2 mcm mana nk pg putrajaya pinjaman perumahan.tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya betul2 bermasalah nak ke putrajaya x ada ke bas terus direct ke putrajaya bhg perumahan kerana terlalu susah sangat nak ke sana bukan mcam dulu cuma d Jln duta shaja.

      Delete
    2. Saya betul2 bermasalah nak ke putrajaya x ada ke bas terus direct ke putrajaya bhg perumahan kerana terlalu susah sangat nak ke sana bukan mcam dulu cuma d Jln duta shaja.

      Delete
  2. Kalau nk ke jpn dr wisma putra nak naik bas apa ya?

    ReplyDelete