hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Monday, July 22, 2013

Dosa dan Pahala

Wahai anakku,
Jika mata dan minda engkau mampu melihat segalanya dalam bentuk dosa dan pahala, percayalah kamu tidak akan lagi membuat dosa dan hanya berusaha mendapatkan pahala. Dosa engkau sama seperti bentuknya pahala yang tidak mampu dilihat matamu dan tidak disedari mindamu tapi percayalah jiwamu mengetahuinya.

Wahai anakku,
Bila engkau berbuat perkara memberi pahala, hati kamu akan terasa berat pada mulanya akibat bisikan syaitan, tapi setelah kamu melakukannya, hati kamu berasa riang bersenyum kerana telah berjaya menumpaskan syaitan. Perasaan itu umpama engkau melihat sampai di tepi jalan, hati dan mindamu berbalah tidan henti antara mengutip dan tidak mengutip sampah tersebut, tapi selepas dikutip dan dibuang ke tong sampah, senyuman terpancar di wajahmu dari hati sanubarimu.

Wahai anakku,
Perasaan itu cukup berbeza ketika engkau membuat dosa. Hatimu akan terasa seronok yang amat sangat untuk sementara, tetapi kamu akan diselubungi rasa bersalah akhirnya. Ia umpama maksiat, seronok perasaannya ketika minda melayan bisikan syaitan dipandu nafsu bergelora ketika membuatnya, tapi tatkala nafsumu hilang, jiwa engkau akan diselubungi perasaan bersalah kerana gagal melawan nafsu.

Wahai anakku,
Ambillah peluang di bulan mulia untuk menguatkan diri kamu. Aku bimbang tatkala aku tiada satu hari nanti, kamu boleh menjaga dirimu walaupun tiada orang lagi untuk menegurmu. 

Senyum.

Tuan Ibrahim Tuan Man

No comments:

Post a Comment