hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Sunday, December 28, 2014

Universal Studio Singapore - USS lagi kita...

Dengan Nama Allah

Percutian kali ke -3 ke Singapura kali ni berlainan sikit. Maklum la pergi ramai-ramai makan ramai-ramai dan buat pasal pun ramai-ramai..

Lepas solat Jumaat tayar bergerak dari The Mall Kuala Lumpur. Aku memang la dah cop seat depan sekali..bukan apa senang nak tengok jalan raya yang bengkang bengkok ni. Perjalanan ni bersama dengan iringan hujan. Boleh agak dah mesti sampai lambat punya..

Dalam bas macam biasa, bukan aku boleh tido pun..main game sambil layan lagu. Nasib la derebar bas ni sempoi dia pasang lak citer Mee Nak - alaaa citer siam yang macam Nang Nak tu tapi kali ni versi kelaka..memula memang la seram pas tu lenguh mulut nak gelak..

Habis cerita agak - agak dah sampai Johor tapi kat mana aku tak tau..bab ni aku memang malas nak ingat nak catat sampai mana sampai kul berapa. Yang penting boleh legakan kaki tangan yang lenguh serta mengisi perut. Macam tempat singgahan biasa, kat RNR dah settle g toilet g plak meja makan. Kat sini makanan dia sedap di makan juga..aku amik mee rebus..boleh tahan la untuk aku yang tak makan benda berkuah ni.

Ok perjalanan di teruskan sehingga sampai destinasi merehatkan badan dan fikiran sebelum pagi esok punya aktiviti. Hotel Berjaya Johor Bahru. Hotel kelasss punya! kasi rehat minda dan cas tenaga..

Cantik kan..- makcik gugelina punya gamba

Masuk hari kedua -  bangun pagi dan sarapan kat Coffe House. err bab ni lemah sikit la..sebab lapar nak makan so tak de la nak snap gambar tapi boleh cakap la..hotel ni memang cantik..

Macam biasa kalau aku g hotel memang cari ommelete je..yang lain tu sampingan je..err bukan apa..makanan tradisi terun temurun..wajib kena makan unless hotel tu cikai sangat so memang tak de buat egg boil/ommelete ..hihi.. untuk setakat ni Hotel Rennaissance Melaka masih memegang rekod terbaik ommelete yang pernah aku makan..

Sesi menunggu bas bermula. Janji nak sampai depan lobi hotel jam 7.30 pagi bukan baru nak bertolak ye! So, macam biasa la janji melayu sampai dekat pukul 9. Emm..tau la Imigresen Johor tu sebelah hotel je tapi kau kena la amik kira hari ni orang kat Singapore tu kerja..aduyai..
aku pun bukan nak cepat sangat masuk USS tu tapi pegang pada janji la kan..benda kecik macam ni ko tak leh buat...apa lagi yang besar..

Selepas melepasi Imigresen Malaysia yang memang tak de halangan nak keluar masuk asalkan pasport masih laku dan tak de hal tatatertib kat Malaysia..cuma kat sini kesiannya kena naik tangga turun tangga dan jalan sikit turun balik cari bas..huhu..

Kemudian bas bergerak lagi ke Imigresen Singapore plak..so turun lagi bas naik tangga senyum kat pegawai imigresen dan cop pasport..jalan laju-laju turun cari bas lagi...so kalau nak pergi jalan-jalan ke mana jua, kalau korang nak la..pakai la sports shoes..lebih meyakinkan!

Bas dah parking bawah tanah USS..maknanya..

Dah sampaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

macam-macam gaya..

ok pertama sekali..tak la excited sangat nak masuk sebab ni kali ketiga aku datang..biasa-biasa je nak lagi cuaca agak mendung.
tapi tak pe..jalan itu penting memberi ketenangan fikiran.
Sebab dah penah masuk arakian kali...kali ni aku masuk ikut belah kanan..sapa nak ikut sapa nak join jom la..sapa tak mau..buat hal sendiri k.

Macam biasa kalau sampai mana-mana tempat pun, korang amik la map kawasan yang korang nak pergi..selain membantu perjalanan membantu juga korang buat pilihan makanan HALAL kat Singapore ni. Memula amik gamba ngan maskot yang ada di street..haha memang ni je tujuan aku..so aku dah warn sesapa nak ikut aku, korang ada suka tak amik gamba macam aku..kalau tak..korang boleh buat pilihan nak jalan sama ke tak..tu je.hak kebahagian milik setiap individu..!

bersama kanak-kanak yang memang riang

Masuk Sesame Street punya kawasan. Yang ni aku tak masuk dulu..so wajib la masuk, kan?! memang best even kanak-kanak dewasa macam aku pun teruja apatah lagi kanak-kanak kecil. So terfikir la aku ini..bila la Malaysia boleh buat macam ni..at least la macam Sesame Street. Walau tak di nafikan Petrosains kat KLCC tu agak sama tapi yang di sini lagi hebat.

Jalan lagi main lagi amik gamba..nak tau best ke tak..terpulang kepada korang yang menetapkan KPI masing-masing. Bagi aku yang memang dahagakan ketenangan selepas sakit kepala asik kije je..ni la masanya kan untuk berlibur..

he he..

Makan. Aku dah bawa roti ngan tuna. Senang nak makan dan senang nak buang - sampah. Dari pengalaman lalu la aku boleh terfikir macam ni. Lagipun memang aku tak tau akan makan apa walau dah di bekalkan dengan kupon 5 Sin Dollar.. apa yang boleh beli? Air jus mango pun sedap...
Sandwich masih banyak lebih..aku memang sedekah la kat orang lain. Senang membawa beg yang ada isi telekung dan mineral. Kena bawa botol sendiri tau. Kalau dah habis korang boleh top up kat mesin dorang tu. Nak beli air kat sini, di luar kemampuan ku ketika ini.

Jam 7 waktu tempatan kena berkumpul balik kat luar yang ada globe besar tu. Kalau pergi sendiri, korang duduk la ulang berapa kali yang korang nak main kat dalam ni. Princess Fiona ngan Shrek masih tak berubah, Transformers juga cuma masa tu dapat di percepatkan dari aku penah naik dulu.
Masa ni Cyclop dalam operasi pembaikpulih..so hilang satu seri la bila tengok kawasan ni tak ramai orang jerit-jerit.

Dah kumpul dah naik bas nak balik Johor Baharu..Makan malam kat Singgah Selalu. Emm restoran ni aku tak syorkan sangat sebab pernah mencekik darah pelanggan yang memang dorang tau sekali je datang. kalau boleh cari tempat lain dan yang lebih mesra pelanggan dan ekonomi bagi pelancong macam aku ni.

Dah kenyang dah ngantuk naik bas eh? dah sampai hotel..apsal masa pergi rasa lama je..balik kejap je..

Balik bilik masuk bath tub...perghhhhh!

Hari Ketiga perjalanan balik ke Kuala Lumpur di selangi dengan cucian mata di JPO - Johor Premium Outlet. Memang best memang menarik nak lagi masa aku pergi ni dorang tengah sale..eh? ke memang dorang selalu sale?

Barangan berjenama tapi di jual murah sikiiiit je dari harga kat Pavillion tu.. Ok cuci mata jap..belek-belek keluar masuk kedai..naik bas..

Maka bergerak la balik ke Kuala Lumpur dengan jayanya..

beberapa tips kalau korang nak pergi Singapore - sesuai semasa cerita ini di tulis..

1. pakai la pakaian yang korang rasa selesa..sebab seharian kat dalam tu, bergantung pada cuaca. kalau panas badan akan cepat melekit. Tak selesa untuk aktiviti dan bauan pada hidung orang lain.

2. kasut yang tahan kaki..elakkan pakai selipar ye la bukan nak suruh pakai kasut mahal tapi banyak permainan memang akan suruh pakai kasut untuk keselamatan.

3. Cari la yang HALAL kalau makanan tu..jangan main redah je asal masuk perut. Memang akan lapar dan banyak pilihan makanan. Dorang memang la PORK FREE tapi jaga-jaga ye..lagi senang bawa makanan sendiri aka mee segera ka roti ka..

4. Stamina kena kuat nak bermain-main dan berjalan-jalan. Dorang akan bagi guide line apa yang korang akan tempuh masa nak main..macam aku ni..benda-benda laju memang aku tak nak dah..

5. Ada surau banyak dah dalam ni beza masa aku datang dulu. So tak de alasan la kalau setakat nak jamak k.

6. Tukar duit masa kat Malaysia. Aku tak syorkan tukar kat Johor atau dalam Singapore tapi kalau dah teerdesak tu..nak wat maacam mana...

7. Lupakan masalah..enjoy permainan yang ada..bayar mahal kalau tak naik memang tak rugi tapi pengalaman tu kebahagiaan korang...kegembiraan bukan boleh di beli...enjoyyyy!