hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Tuesday, February 15, 2011

Bertemu setelah berpisah

Salam..

Selalunya ikut pepatah bila sesuatu tu ada depan mata, kita x hirau sangat pun tapi bila nak berpisah bila dah ilang depan mata baru la rasa something..kan?!..dan saya rasa semua pernah mengalami cuma mungkin ada yang x mo ingat dah kalu benda  @ kejadian tu dah lepas..dah berlalu..nak lagi peristiwa pahit.

Baru baru ni saya memanjangkan langkah ke Mid Valley bersama Wani. Sementelah lagi waktu rehat pada hari Jumaat panjang..kami ada urusan negara yang perlu di segerakan. Di ringkaskan cter, bila nak balik opis, saya tdengar org panggil nama NIK..emm bukan saya sorg kan,yg guna pakai nama tu..tapi kali ni beserta dengan org yg memanggil tu saya kenal..bekas bos saya.

Maka al kisahnya kami bersalam salaman dan bertanya khabar..dan tanpa di duga muncul lagi sorg bekas bos saya..Emm..cool je rasa..kenapa ye masa ni boleh bergurau senda dan bersembang seolah tiada pernah ada dusta antara kami..ceee wah macam lagu plak..!


betul..! saya rasa saya boleh je 'masuk' ngan sesapa tanpa ada ikatan  "majikan dan anak buah"..dan paling saya boleh agak ialah pertanyaan cepu emas.. "seronok tempat kije baru....?"
Kebetulan plak pada hari tersebut pun ada rakan seopis yang menelefon menanyakan khabar saya dan memberitahu dia mengingati saya sejak 2 menjak ni..terharu la kan..

so, berbalik pada pertanyaan kedua2 bekas bos ..kalau anda di tempat saya..apa yang anda jawab....?
dan ini jawapan saya...

Salah seorang bos bagitau dia pun macam teringat kat saya 2 3 menjak ni..ayat tu macam klise tapi kedengaran amat ikhlas di telinga saya..maka sengih tersimpul2 la saya mendengarnya..sebenarnya saya pun nak bgtau saya pun ada rasa benda yang sama..(tapi x terbagitau)..dan ini yang di namakan wave..

Percaya lah bila saat kita teringatkan seseorang dalam masa yang sama juga orang itu sedang memikirkan kita..cuma nak mengaku dengan tidak je..tapi antara kita dengan Allah tidak begitu..Allah sentiasa ingat pada kita, cuma kita je jarang2 ingat kat Allah..bila dah susah baru ingat Allah..emm..minta di jauhkan begitu pada diri saya dan orang2 di sekeliling saya juga..

Dalam sekejapan masa kami berpisah kerana ada urusan masing2..apalagi balik opis la..dah lambat ni mak temah..dalam mengiringi langkah, saya teringat dan mengingati sesuatu..emm kenapa ye dahulu kita tidak sehaluan....lanatas terlintas di fikiran saya..

..dan sebenarnya kita memang ditakdirkan di pertemu dalam situasi kerja, yang masing2 mempunyai berlainan pendapat tapi bila di luar urusan negara, kita masih dan tetap bersaudara..

 ”Tidak ada dua orang mukmin yang berjumpa lalu berjabat tangan melainkan keduanya diampuni dosanya sebelum berpisah” (HR Abu Daud dari Barra’)

”Janganlah engkau meremehkan kebaikan (apa saja yang datang dari saudaramu), dan jika kamu berjumpa dengan saudaramu maka berikan dia senyum kegembiraan” (HR Muslim)

No comments:

Post a Comment