hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Tuesday, February 8, 2011

Gigi, Doktor dan...

Salam Ukhuwah..

masa ni saya x leh lelap kan mata dah sebab baru bangun tdo..petang tadi makan ubat sebab baru je selesai cabut gigi..ni pun sambil mengetap kapas di celah gigi yang di cabut siang tadi..macam comel plak rasa..

Dah lama saya rasa sengal2 sakit gusi ke gigi.. xtau la..tgk kat cermin macam x de pape..
cumanya saya dikurniakan gigi berlapis belah kiri yang membuatkan saya rasa sayang sangat kat gigi tu..terpeleot sket lambat sangat tumbuh kot dulu..so, gigi lain dah membesar x bagi ruang kat dia..macam gigi yang bongsu la gak kan..hari2 sakit..tapi tahan je lah..nak kata goyang pun tak..tdo pun sampai meleleh air liur..tp bukan air liur basi tau!

Saya cuma tunggu kot2 la goyang n saya akan gerak2 kan sikit demi sikit..tapi makin mencengkam plak rasa..
ini x leh jadi..kena g spital..eh eh..klinik je lah..bukan apa, sebelum ni dah ada pengalaman kat spital kerajaan yang servisnya kureng la..

Hari ini dalam sejarah..07 Feb 2011 saya memberanikan diri ke klinik Halim & Surgery..ha ha saya pernah g dulu tapi its a long time a go..he he tapi kesakitan ini melupakan perasaan takut..lebih pada nak mensetelkan hal ni dengan segera...

Dah daftar..dok tgk tv..dalam ati, apsal lama sangat kerani kaunter ni nak panggil masuk..memang la ramai org tapi macam lama ( ntah2 sebab takut..)..pas tu kerani tu pun tanya.."dah pernah datang ke?..bila..?"..he he..dah lama dulu pernah datang cuci gigi..seingat saya tahun 2008..tahun 2009 saya wat kat Klinik Gigi Tanglin..

Lama na nunggunya..gelisah plak rasa tapi wat2 berani la kan..akhirnya kat ngan kul 12 baru panggil..saya pun ngan berani duk atas kerusi tu..Doktor perempuan India..tgk muka dia pun dah ok je rasa..so..dia pun menjalankan operasinya..gementar beb!

Ketuk punya ketuk..korek sana sini..akhirnya doktor mencadangkan gigi berlapis yang terkeluar tu di cabut..SEGERA. saya macam rasa gigi depan dari yang berlapis tu akan kena cabut sebab ada rasa sikit goyang..tapi doktor kan lagi tau..Bila doktor tanya tu macam arahan nak cabut..saya plak boleh tanya doktor

.." hari ni ke?.." 

doktor tu senyum..
"..iyalah..kenapa?.."

Saya tanya lagi.." hari ni..?..yang berlapis ni ke? "

"iya..gigi awak yang berlapis tu berlubang tepinya..dah rosak.."


" saya takut..sakit tak?"

doktor tu gelak je.." tak la..kita bius la dulu pas tu bg ubat antibiotik untuk awak makan.."

saya berfikir jap..x sampai seminit saya setuju untuk gigi tu di cabut..

Mula-mula doktor bius kan gusi..pas tu rasa macam kebas je kat gusi n pipi..apsal saya tak rasa doktor cuck pun jarum tu..so doktor soh kuar n tunggu..

duduk kat sofa depan, tetiba badan saya menggigil..terutama tangan saya..napa takut ni..ha ha..saya rasa dah lama x rasa macam ni punya takut..sampai menggigil..seingat saya masa kecik2 dulu..Sekolah rendah ada la rasa gini..masa kena g klinik gigi dan di tampal simen. Saya antara murid yang jarang kena panggil ke klinik gigi..sampai saya plak heran..apsal la nama tak di panggil2..tapi bila dah di panggil..gigi saya perlu di tampal..
saat itu la kengerian terasa..sampai berdengung kepala ni di tampal simen..aah kan org kata tampal simen lagi sakit dari cabut gigi.

Entah la.. saya pun tak tau..Tapi napa tangan ni gigil sangat. dah la x makan dari pagi..lama plak rasa menunggu ni..berdebar2 plak..hu bu..

Akhirnya dah sampai turn saya..rasa jalan pun nak terjatuh..saya kat luar tadi dah baca ayat Kursi. untuk menenangkan perasaan ni..masuk je, saya terus baca lagi..dah duduk pun baca lagi..

so, doktor tanya ada rasa kebas x..emm kebasnya sampai ke kepala..tapi x sakit..doktor cucuk tepi2 gigi yg nak di cabut tapi saya x rasa apa..akak yang tolong doktor tu cepat2 bgtau jangan keraskan badan. Menyrah diri je saya ni..

Tetiba nampak macam spanar..emm..arghhh..saya dah tak ingat apa..baca ayat Kursi lagi..dan..

..." ok, dah, g kumur.."

Aik? dah ke..

kendian doktor masukkan kapas ke celah gigi dan suruh gigit..

..." ok awak tak leh makan dalam 1 jam pertama ni..nanti 45 minit ni awak minum air milo sikit ye..jangan yang panas.." " pas tu nanti kita akan bagi ubat untuk awak makan.."

dengan mulut bertutup lagi..saya bgtau doktor.".saya takut sebenarnya, tapi x rasa sakit pun..tq ye..!"

"ha! kan saya dah bgtau.." doktor senyum lagi..."next week datang lagi sebab nak tampal gigi yang berselisih dengan yang di cabut tadi.."

Saya pun tengok la gigi yang di cabut tu..memang teruk lobangnya..

sampai luar pun tangan masih menggigil..then tinggu ubat dan bayar..err..doktor bagi MC ari ni..ingatkan dapat 2 hari..( sebab dia cabut dah masuk tengahari pun..)..he he

"err..boleh bagi tak gigi saya tu.."


"dah buang la..napa awak tak minta tadi.."


he he saya senyum je dengan mulut tertutup..

balik umah..saya minum milo dan makan mihun goreng je sebab kerani tu bgtau jangan makan benda2 keras dan kena kumur ngan air garam selalu..

dan di sebabkan saya x berapa suka sangat ngan encik ubat ni..bila makan..maka saya terlena la hingga ke malam...

Tips:

1. Jangan tunggu gusi bengkak baru nak g jumpa doktor..kalu g masa dah bengkak, amatla sakit..macam saya baru je rasa sengal2 mcm dah nak bengkak..he he

2. Kumur2 dengan air garam bukan je masa lepas cabut gigi. Kalau anda rasa gusi mcm dah bengkak, boleh gak kumur ngan air garam suam..ia akan menyucikan mulut anda..

3. Jangan keraskan badan masa doktor cabut gigi..kang lain plak jadinya..akak tu sampai grip leher saya kerana dia ingat saya akan mengerakkan kepala..padahal saya dah berserah je..

4. Jaga kesihatan gigi.. guna berus gigi yang sesuai dan ubat gigi yang betul..

5. Jangan gigit air batu..benda2 keras..selain merosakkan gigi, ia akan menyengalkan gigi anda..

6. berjumpa doktor sekurang2nya 6 bulan sekali..

1 comment: