hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Thursday, June 2, 2011

percambahan ilmu..

Untuk mencegah materialisma, jangan kita iri hati dengan kekayaan dunia seseorang yang ingkar pada Allah dan berpihak kepada kebatilan untuk mendapat wang kerana mereka sedang di bawa kekawah neraka bila meninggalkan dunia kerana khayal dengan dunia yang amat hina di mata ALlah.
3 perkara sukar dilakukan tetapi jika dapat akan bahagia dan sihat dan kaya selamanya.
              1, Buat baik pada orang yang buat tidak baik pada kita.
             2. Menjaga nama dan menyokong orang yang di kutuk atau diumpat,
             3. Mengaku kesilapan kita. Mereka yang tak dapat buat ini yang selalu stress 
                 dan berpenyakit pada usia muda.
 
Cuba lihat orang yang banyak masalah. Soalan pertama apakah kita sudah lakukan tanggung jawab kita kepada Allah? Jika tidak jangan cuba bercakap tentang apa apa kejayaan di dunia ini. Banyak manusia tertipu dan menyangkakan rezeki, pangkat yang di dapati hasil usaha mereka sebenarnya perangkap supaya mereka lebih jauh. Berhati hati kalau banyak dapat sedangkan kita engkar pada Allah.
 
Allah melihat pada amalan baik kita bukan kemenangan yang kita capai. Oleh itu teruskan usaha baik dan serahkan kepada Allah hasilnya. KAlau kita sebut perkataan stress makna nya kita jauh dari Allah. HAri ini delete perkataan stress. Kita sebenarnya menunjukkan kejahilan kita kepada anak anak dan orang kelililng kita. Ajar bersyukur dan bergembira setiap hari
 
Orang yang kurang keyakinan diri sangat mementingkan ' branded item' dan dikawal oleh dunia materialisma dan terperangkap dengan penyakit mengejar dan lama kelamaan letih dan sentiasa dalam keadaan tidak akan sampai ke destinasi. Mereka sentiasa ingin bersaing dan tidak suka bekerjasama ingin menjadi terbaik dengan mengalahkan orang bukan ingin berada dikalangan orang terbaik.

No comments:

Post a Comment