hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Monday, October 1, 2012

Bubur nasi

Dengan Nama Allah

..Dua hari ayah pening kepala..

sedih tengok ayah yang makin kurus, so bila dah sakit pening ni lagi nampak kurus.
saya cuba mendekati ayah yang tidur mengerekot..sedihnya tengok ayah selepas setahun pemergian emak.

.." ayah demam ke?"
.." tak la. pening kepala sikit..."

saya pun duduk di sisi ayah dan picit kepala. Memula macam ok je picit slow2..
lama-lama..saya terfikir dan teringat sesuatu..dan airmata suam mengalir kat pipi..menitik pula kat tangan dan terus ke kain selimut ayah.. Ya Allah, saya memang SANGAT merindui Mak..!

Kesian ayah, biasanya mak yang akan berada di sisi ayah di saat susah senang ayah. sakit dan sihat ayah. sekarang ayah sorang-sorang je mengharungi harinya. bukan kerana saya tiada di sisi ayah..tapi saya memang tak tau macam mana nak 'layan' ayah.

Ayah bukan cerewet sangat tapi sebab kami tak la rapat sangat..saya tak la 'berborak' ngan ayah. Dan bukan saya seorang, abang ngan adik pun kurang bercakap ngan ayah. Ayah pendiam bila dengan kami.


Sebelum air mata lebih banyak menitis, saya sudah kan memicit kepala dan leher ayah..Ya Allah, berikanlah kesihatan pada ayah..
Bila di tanya nak makan apa, terutama bubur (kebiasaan untuk orang sakit, ni je yang lalu)..tapi ayah dah reject awal2..Sudahnya, ayah dah boleh bangun sikit lepas kepala di picit dan ayah pergi cari makanan sendiri..

Hari kedua ayah pening, saya offer makanan lagi tapi ayah tak lalu nak makan. Nak masak? emmm..masakan saya mungkin tak sedap di lalui oleh tekak ayah..Saya pergi beli jugak bubur nasi, ikan kering dan telur masin. Bila di tanya, memang ayah x mau..

Rupanya bagi ayah, makan bubur mungkin untuk orang yang betul2 dah tak boleh makan cuma sekarang, ayah kurang sihat tapi masih boleh mengunyah + tak lalu makan je. So, nak tak nak, saya la kena menghabiskan bubur nasi ni..

..dan sambil makan bubur, saya teringat mak lagi..masa mak sakit saya beli juga bubur macam ni. Mak tak mau makan sebab TERASA sangat bahan perasanya..mak akan pening. So, mak suruh saya masak..he he macam la saya reti kan..! Akhirnya saya masak juga walaupun tawar..ha ha
tapi mak suka dan saya terharu sangat. Hari ni saya teringat saat itu, rasa perasaan tu..makin menitik air mata ni..Ya Allah!

Semoga mak tenang dan damai berada di sisi Allah..Sayang mak..sayang ayah juga!


No comments:

Post a Comment