hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Wednesday, September 1, 2010

Inilah Realitinya..

Salam Ukhuwah...

Dah hampir dua tahun saya menghuni tempat ni..tempat yang saya  x pk akan ke mari. Saya datang dengan hati yang bersih ibarat sehelai kain putih..tunggu di corakkan dan di warna..Saya bawa bersama kenangan yang mengusik jiwa bersama saudara2 yang lama. Saya hilangkan perasaan rindu pada mereka kuatkan azam bahawa di mana saya berada di situ langit saya junjung..emmmmm.....

Sebulan yang pertama, saya x selesa rasa di jiwa. Atas kehendak mereka yang berkuasa di dunia saya memohon untuk berada di tempat yang saya pk saya selesa. Berada di kawasan parlimen yang baru, saya ibarat freshies yang memang menanti untuk di bully..Ya Allah..mereka ini manusia kah..?
Sebenarnya dulu saya pernah memegang prinsip "aku x kaco orang, arapnya orang x kaco aku..!" biasa la dugaan tu dengan bangganya meleset yang amat teruk.Makin ramai yang kaco..iri hati, dengki dan macam2 sifat negatif ada..Masuk parlimen baru ni, saya x wat prinsip pape..saya jadi mak turut je..nak jadi pendiam..nak wat kije je..

Saya buat hal saya, saya makan pagi di rumah bersama mak..pagi2 mengadap komputer yang satu-satunya ada kat daerah ni.Sungguh sedih saya lihat daerah ni segala galanya kurang. Bukan tiada peruntukan tapi Adun berkenaan tak bijak sangat main peranan. Ikut suka hati dia nak wat apa kat daerah tu. Tapi saya x layan sangat biarlah dia wat kije dia. Saya x mo pertikai macam mana dia boleh terpilih jadi ADUN..

X de kije pun saya carik jugak kije asalkan saya x tersengguk2 di depan meja kosong saya ni. Pelik bin ajaib kan..suma saudara saya x percaya saya x ada kemudahan, x de kije malah mereka mempersoalkan saya balik..ntah2 saya yang x buat kije..Gila la diorang ni..Sebab tu ada pepatah mengatakan berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul..saya yang alaminya saya yang rasakannya bagaimana orang boleh hidup dengan situasi gila ni..!!!!

Tengahari saya x makan kerana saya akan bergegas pulang ke rumah seawal petang waktu pulang saya..saya akan menikmati masakan mak saya..dengan tenang. Sebulan yang pertama semuanya berjalan lancar..
' Allah takkan menduga hambaNya kalau Dia rasa hambaNya x larat untuk laluinya..' Saya di beri Allah kesibukan yang amat nyata di balas dengan kesenangan di parlimen baru ini..oh! begini rasanya bila masa senang kerana saya telah melalui rasa sibuk..tapi akal saya masih x boleh terima 'kesenangan' ini. Saya x dapat nak memberi idea2 pada sesuatu keadaan. Tak semestinya idea kita di terima tapi sekurang kurangnya pendapat dan idea kita di dengari.

Dari segi perhubungan dengan yb yang lain berjalan lancar kerana yb sedia ada di kalangan "jenis" yang sama. Cuma ada sorang yb ni yang x 'berjenis'..dah la peelnya pelik dan menimbulkan tanda tanya malah somboong di bumi Allah ni. Yb ni kalau terserempak dengan saya mmg dia x kan menyapa atau senyum..berjabat tangan apatah lagi.Mulanya saya x perasan karenah pelik dia tapi lama kelamaan terpk gak kan..alah kalu satu kali ko wat x tau ngan saya, 40 kali saya x layan..lantak ko la..hidup masing2 kan...


Akhirnya kesabaran saya teruji..Allah beri dugaan yang hebat..Allah beri ilmu pada saya..Tidak semua kita boleh letakkan kepercayaan samada luahan hati mahupun pandangan mata. Rata rata semua tidak boleh di percayai..oh oo oo saya penah lalui ni..perit tau..

Saya merayu merintih mengenang nasib di parlimen ni. Mak, sahabat saya tempat saya luahkan semuanya sampaikan mereka dah x tau mcm mana nak pujuk rasa hati yang dah sembap ni..sel sel otak berhubung satu sama lain..saya x lalu makan saya x lena tdo dan akhirnya PPUM jadi kunjungan wajib saya.Saya malu untuk mengadu pada Allah kerna dari Dia saya rujuk bila saya susah tapi bila senang? Mula dengan sakit hati (liver) saya kemudian di khuatiri menghidap penyakit yang hanya perempuan saja hadapi... Semakin risau rasa hati yang tenang ni..duhai hati..jangan la risau..Saya serahkan pada Allah semata2.




Dalam tempoh 6 bulan berat badan saya juga turun sebanyak 6 kilogram..uih! banyak tu tapi x elok untuk perasaan dan emosi manusia. Saya memohon untuk keluar dari Parlimen ni..saya x sanggup Ya Allah..untuk menjalani hidup bersama2 yb di parlimen ni..Namun permohonan saya di tolak mentah2..

Pelbagai usaha dan gaya dah saya lalui untuk lari dari kepompomg parlimen ni tapi usaha saya gagal..walhal yb dari parlimen lain senang je keluar tanpa sebarang kerumitan..sekenyit mata je..! Maka, saya duduk memikirkan setiap kesalahan saya selama ni..muhasabah diri. Mungkin ini adalah balasan pada saya..yang hanya Allah yang Maha Mengetahui..
Al-Khattabi dan Ibn Al-Atsir berkata, “Nasihat adalah sebuah kata yang mengungkapkan keinginan agar orang lain mendapat kebaikan.” Jadi, nasihat lebih luas dari sekadar kata-kata , akan tetapi meliputi semua perbuatan yang bertujuan memberikan kebaikan untuk orang lain.


No comments:

Post a Comment