hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Friday, January 13, 2012

17 perkara yang ramai tak tahu pasal pengasas Apple..

Pengasas Apple  Steve Jobs telah mati pada umur 56 tahun kerana penyakit barah pankreas(tul ke aku eja nih?) . Jobs yang misteri,seorang pengurus misteri meninggalkan banyak lagenda. Hari ini kita bukak cerita 17 benda yang korang mungkin tak tau pasal Steve Jobs nih…

1. Steve Jobs tak pnh habis blaja kat kolej pon, die cume datang utk 1 sem je kat Reed College selepas die tercicir(xleh bawak la tu).

2. Steve Jobs adalah anak angkat. Die lahir kat San Francisco tapi di ambik sebagai anak angkat oleh Clara dan Paul Jobs, pasangan dari Carlifornia. Ibu bapa kandungnya adalah Joanne Carole Schieble dan Abdulfattah Jandali.



3. Dia pernah dipaksa untuk meninggalkan Apple. Ini berlaku pada 1985. Dia jual semua benda dan hanya mengekalkan 1 share je kat Apple jadi dia boleh terus datang meeting shareholder dan menerima laporan kewangan. Lepas 11 tahun, kerja2(Jobs) kembali ke Apple, bila syarikat tu membeli NeXT, sebuah syarikat yang diasaskan oleh Steve Jobs.

4. Gaji rasmi dia kat Apple adalah $1 atau 1 us dollar. Dia tersenarai dalam Book of Records sebagai CEO dengan gaji terendah di dunia.

5. Dia memiliki 7% dari Disney, sebuah syarikat yang memberinya belasan juta sebulan atau 48 juta setahun.

6. Sebagai seorang yang dilihat sangat komited dengan syarikatnye,Jobs ni pernah ponteng 1 meeting semata2 kerana dating dia yang pertama kali dengan isteri dia,”Saya kat dalam keta kat tempat parking,dan saya terfikir,’kalaula malam ni malam terakhir saya kat bumi ni,adakah lebih baik saya g meeting atau pergi date ngan pompuan ni?’saya berlari merentasi tempat parking tu,pastu saya tanya kalau dia nak keluar makan malam ngan saya,dan dia kate ya,dan kami berjalan ke pekan,dan sejak itu,kami bersama sehingga kini”

7. Dia alah bapa kepada seorang anak tidak sah taraf. Dia mempunyai 3 anak yang sah bersama isterinya, Laurene Powell…

8. Mamat ni ngan bini dia vegetarian,nama company (Apple) diberi sebab dia suke makan Apple (aku nak buat syarikat nama roti jala leh x? haha…)

9. Steve Jobs ada masalah dyslexic, iaitu masalah membaca dan menulis. Albert Einstein, Alexander Graham Bell dan Leonardo Da Vinci jugak mempunyai masalah ni.

10. Nombor pekerja Jobs di Apple adalah 0, Steve Wozniak, Jurutera Apple II dan pengasas bersama Apple mendapat nombor 1 dan Jobs dapat nombo 2, jobs xpuas ati,dia protes, so dia diberi nombor 0 sebab 0 adalah nombor sebelum 1 kan? hahaha…

11. Steve Jobs adalah penganut Buddha Zen. Mentornya, Kobun Chino Otagawa, seorang rahib Zen merasmikan perkahwinan itu antara Steve dan isterinya.

12.Mamat ni mencuri John Sculley dari Pepsi. Steve Jobs ‘meracun’ Sculley untuk datang kepada Apple dengan bertanya kepada beliau: ”Adakah anda mahu menjual air dengan gula seumur hidup anda atau anda mahu mengubah dunia?”

13. Pada 2008, dia pernah diisytiharkan mati apabila cawangan Bloomber menghantar riwayat hidupnya(ke hq kot),dan dengan pantas tersebar ke internet.

14.Uniform dia, tshirt hitam, seluar levi biru (dia ada lebih 100),kasut sukan new balance saiz 14(ni kaki orang ke kaki gajah?)

15. Die beli sut pertama dia masa umur dia 22 sebab nak present Apple II

16. Dia mula kenal komputer masa umur dia 12 tahun, Larry lang, jurutera Hewlett Packard tunjuk komputer kat jobs masa dia umo 12, jobs terus nak 1 sambil berkata “Saya rasa smart gak benda ni,saya nk 1 la,nk main2 ngan benda ni”

17. Steve Jobs bukanlah seorang yg pembersih,masa die keja kat atari, dia pernah di pindahkan ke shift malam sebab level kebersihan yang teruk, dan berbau…

-credit for alongxp- sebab hang kasi aku share cter ni..

No comments:

Post a Comment