hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Thursday, February 23, 2012

Ujian ~ Sakit

Bismillah

Hikmah adalah suatu kebijaksanaan mendapat kebaikan di sebalik satu keburukan. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh mehnah – didikan langsung daripada Allah melalui ujian-ujian-Nya. Daripada Abd al-Rahman bin Azhar bahawa Ra­sul­ullah SAW bersabda: "Perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa sakit atau demam, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja."

Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Tuhan? Maka dengan ujian bentuk inilah kita meraih sebanyak-banyaknya pahala dan keredhaan Allah. Kehidupan ini adalah medan 'perjuangan' melawan nafsu marah, putus asa, buruk sangka, dendam dan lain-lain sifat mazmumah yang mungkin timbul hasil interaksi dan komunikasi antara oarang sekitar.


Hari ni walaupun saya memang tak larat nak ke pejabat melakukan rutin harian, saya terpaksa gagahkan juga kaki yang sakit ni . Mungkin sehingga saya pengsan di pejabat barulah orang percaya yang saya memang sakit. Cumanya takkan la nak buat pandai pergi ke opis dan pengsan..ha ha..
Tapi tak kisahlah sebab tu bukan urusan daya nak campur hal orang..yang nyata Allah Maha Mengetahui dan saya serahkan pada Allah menentukannya.

Ujian dari Allah ni semua saya terima kerana telah di janjikan bahawa kesakitan ini adalah peluang meraih pahala..insyaallah. dan saya sebagai hambaNya, perlu sentiasa memohon keredhaan Nya. Ada hikmah yang menanti selepas ini..

No comments:

Post a Comment