hamba Allah yang sentiasa berdoa semoga menjadi hambaNya yang terbaik.
Sentiasa usaha jadi umatnya yang ingin selalu mengikuti sunnahnya dan sentiasa rindukannya.
anak yang baik dari kacamata mak ayah dan sentiasa berusaha mendoakan mereka selalu agar hidup aku selesa di sana nanti.
adik perempuan dan kakak pada mereka yang menyayangi aku tanpa ucapan tapi aku tau la dorang sayang aku...
belajar menuntut ilmu dari semua..pengalaman yang tinggi harganya, kelas yang di bayar dari titik peluh dan juga dari biayaan negara untuk aku jadi rakyat yang berilmu.
teman, sahabat, kawan, kenalan yang selalu bertekak, sering bertanya untuk tahu jawapan, makan kongsi-kongsi, jalan-jalan cari ilmu supaya matang dari dulu serta mengharapkan doa kalian untuk simpanan di sana jua.
staf yang buat kije berdasarkan arahan tapi kalau tak ikut tu mesti ada alasan dan sebab punya la..
kenakalan sebab memang aku nakal dan bukan jahat ok...

Sunday, February 19, 2012

pasar mini kelate di Pantai Dalam

Bismillah...

Alhamdulillah, seperti yang di janjikan dengan Rohaya..kami pagi-pagi dah merentas kolumpur yang sejuk ni..pagi lagi dah hujan..orang kuala lumpur ni kalu hujan lagi la tarik selimut..so pendek kata jalan al-lengang

dari kampung baru, sekejap je nak sampai PAntai Dalam..pagi hari Ahadmavam kat tempat lain ada je pasar pagi tapi kat Pantai Dalam ni ada pasar pagi orang kelantan yang dok menjual.Walaupun kecil, walau tak sebanyak seperti di Pasar Siti Khadijah tapi amat bermakna bagi orang kelantan yang duduk di kuala lumpur ni terutama saya la kan..

Mak Rohaya teringin nak makan kuih muih kelantan..so, apa yang ada je la macam pulut panggang, akok, tapai,tepung gomak, laddu..
makanan lain macam laksam, laksa kelate pun ada, keropok lekor, beras pulut, beras siam, beras nasi dagang, ikan kering, lada solok,cili kelate, kerabu sare wah banyak pulak nak taip ni..

Hari ni saya cuma beli lada solok, ikan kering dan lada..opss ada lagi kuih cek mek. Macam-macam Rohaya ni nak belitapi kena tahan nafsu ek..
lain kali dia kata boleh datang lagi he he..saya dok cari ubi..tapi kali ni tak ada pulak..emm

Habis membeli, kami singgah kedai makan Kak Ram..apalagi pekena makan pagi la.kedai makan ni sempoi je tapi istimewa. Ada nasi berlauk yang amat simple seperti di kelantan..lauknya cuma masak lemak ikan,kari ayam dan kari daging, ayam goreng dan daging goreng tak lupa telur rebus di tambah dengan penyedap rasa timun dan air lada..

Yang sedia di bungkus pula ada nasi kerabu lauk ikan celup tepung..ha ha..korang penah makan lauk sempoi macam ni ke..? sure tak pernah tapi seperti pengalaman sedikit yang pernah saya alami ketika tinggal di kelantan, ini lah makanan terbaik..

kuih ada la sikit macam akok,pulut panggang,talam ubi keladi dan kuih bom..

borak-borak sambil makan..nikmatnya Alhamdulillah..

Habis makan, kami bergerak pulak ke pasar chow kit.Rohaya nak beli ikan, nak buat kuah laksam..pusing punya pusing, tapak parking tak de. biasa la pagi ahad kan..so, kami ke pasar Datok Keramat je..tawakal je sebab Rohaya kata susah parking.

Seperti pagi ni, jalan lengang dah sekejap je dah sampai pun, kami parking di depan sekolah sebelah Masjid..Rohaya beli daging dan ikan sardin, santan. Saya pulak teringat sup tulang yang belum sempurna masaknya..menambah pembelian kentang, daun sup dan daun bawang. Ok la ni kot..

Dah tak de apa nak beli, kami terus je balik sebab mak Rohaya sedang menunggu anaknya bawa balik makanan..dan sampai ke rumah Rohaya hantar, pagi tadi depan pintu runah ,Rohaya jemput saya..nakal netul la dia nih...!

Wah..bahan dah cukup..bubuh sikit bahan-bahan yang baru di beli...
didihkan sikit...perghhhh! marbeles la..bukan perasan perasaan ni bagus ni memang superb sebab saya risau tak menjadi..Alhamdulillah menjadi....he he..

2 comments:

  1. Cik. Blh kasi alamat tak pasar mini kelate di pantai dalam. x tau nak cari kat mana . search pun x jumpa.

    ReplyDelete
  2. Haha..saya pun nak tau kedai klate tuh

    ReplyDelete